امور فرهنگی کتابخانه های عمومی قوچان

اطلاع رسانی در زمینه ی امور فرهنگی کتابخانه های عمومی شهرستان قوچان . (خیابان تربیت-تربیت8- اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قوچان)

امور فرهنگی کتابخانه های عمومی قوچان

اطلاع رسانی در زمینه ی امور فرهنگی کتابخانه های عمومی شهرستان قوچان . (خیابان تربیت-تربیت8- اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قوچان)

نشست کتابخوان اردیبهشت ماه -کتابخانه عمومی بنت الهدی صدر

نخستین نشست کتابخوان مدرسه ای در محل کتابخانه عمومی بنت الهدی قوچان  برگزار گردید. در این نشست که روز یک شنبه 19/2/95 ساعت 15 برگزار شد شش تن از دانش آموزان پایه سوم ابتدایی به معرفی کتابهای خوانده شده خود پرداختند. کتابهایی که در این نشست معرفی شدند به شرح ذیل می باشد.

1-فاطمه نور فتح آبادی   نام کتاب:  قصه هایی برای 10ساله ها به قلم جمعی از نویسندگان ؛ ترجمه ی لاله جعفری 

کتاب  قصه هایی برای ده ساله ها ، مجموعه 9 قصه است قصه هایی مثل : مادر بزرگ ، دزد دریایی ، پسری که با دلفین ها شنا می کند و دو قلوهایی که مومیایی مصری را می گیرند را بخوان ! همان طور که از اسم قصه ها پیدا است هر قصه حال و هوای خاصی دارد و این تنوع باعث می شود که این مجموعه بسیار جذاب و سرگرم کننده باشد .

2-زهرا عباسی نام  کتاب چوپان دروغگو نوشته لیلا ماهینی: داستان مربوط چوپانی است که چند بار دروغ گفته بود: گرگ به گله حمله کرده و  مردم برای نجات آمده بودند اما از گرگ خبری نبود این بار  که به راستی گرگ به گله حمله کرد و ایشان داد زد گرگ گرگ کسی به حرفش گوش نداد و فکر کرد باز دروغ می گوید و بدینوسیله گرگ گوسفندان گله را خورد 

3-  میترا سعیدی نام کتاب محیط زیست برای کودکان نوشته شادی حامدی آزاد  کتاب درباره محیط زیست ما ، دنیای   طبیعی دور و بر ماست ، یعنی , هوا , زمین, آب , گیاهان و حیوانات

      چرا باید درباره محیط زیست بیشتر بدانیم ؟ و...

     4-سیده فاطمه زارعی نام کتاب مانند این کودک خدا را دوست داشته باشید نوشته هئیت تحریریه نشریه براق

     کتاب درمورد پسر بچه ای است که پیامبر را بیشتر از همه دوست دارد حتی بیشتر از پدر و مادرش اما خدا را از پیامبر (ص) بیشتر دوست دارد و پیامبر اکرم (ص) به اصحابش می گوید شما هم مانند این کودک خدا را دوست داشته باشید.

 

    5-فاطمه تاروردی  نام کتاب کتی خودش غذا می خورد نوشته تا که اش تارو مترجم ناصر جلالیان

    کتاب در مورد نحوه غذا خوردن برای کودکان 3 تا 7 ساله ها می باشد

    6- فرحناز خوش رفتار مقدم   نام کتاب شیمو , خورشید , آسمون تو خونه می شه مهمون  با شعرهای از محمد کاظم مزینانی

     کتاب شعر شیمو در مورد خورشید و آسمون وباران و بهار و رنگین کمان و .. شیمو می پره از خواب و می فهمه این ماجراها را در خواب دیده است .

 

ارسال فایل معرفی کتاب خوان ماه برای اعضای شورای اداری شهرستان

نهاد کتابخانه های عمومی کشور در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری(دام ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای سیاست‌های سال 1395 نهاد (سال خواندن) از ابتدای سال هر ماه 4 عنوان کتاب از میان کتاب‌های منتشر شده در سال 94 و 95 در موضوعاتی همچون: سبک زندگی ایرانی اسلامی، کتاب‌های متناسب با مناسبت‌های ملی و مذهبی و همچنین عناوین جذاب در حوزه کودک و نوجوان، در موضوعات و مناسبت‌های مختلف انتخاب و معرفی می‌شوند تا ضمن ارتقای میزان نرخ مطالعه مفید، برخی معضلات فرهنگ و اجتماعی نیز در سایه‌ آگاهی‌رسانی کتاب‌ها مرتفع شود.گفتنی است معرفی و تبلیغ این کتاب‌ها از راه‌های مختلف همچون طرح در نشست‌های کتاب‌خوان،‌کتاب‌خوان مجازی،‌ طرح‌های گرافیکی در فضای مجازی،‌ جلسات نقد و بررسی و... در سراسر کشور انجام می‌شود. هرچند در هر ماه 4 کتاب معرفی می‌شود،‌ اما تبلیغ و ترویج این کتاب‌ها تا پایان سال ادامه دارد و مجموعاً در طول سال جاری به لطف خدا 50 کتاب تبلیغ و ترویج خواهد شد.

در این راستا، اداره کتابخانه های عمومی شهرستان به دلیل دسترسی تمامی ادارات به سامانه شبکه دولت از این ظرفیت خوب برای تبلغ و معرفی طرح کتاب خوان ماه استفاده نموده و فایل معرفی طرح کتاب خوان ماه به همراه بروشور معرفی کتاب ماههای فروردین و اردیبهشت و نیز فایل الکترونیکی منابعی که در دسترس بودند را از طریق سامانه ارسال نمودند.


تشکیل کلاس مرجع شناسی در محل کتابخانه عمومی امام خمینی(ره)


تشکیل کلاس درس مرجع شناسی دبیرستان فاطمیه در محل کتابخانه عمومی امام خمینی(ره)


معرفی کتاب " هم کلوچه هم روزنامه"



به مناسبت مبعث پیامبر اعظم (ص)و همچنین گرامیداشت روز معلم برنامه های متنوعی توسط کتابداران کتابخانه آقا نجفی (ره)خانم مریم السادات امیر ارجمندی و سرکار خانم زهرا غلام فرخانی در روز دوشنبه 13/2/95 در محل کتابخانه عمومی آیت الله آقانجفی قوچانی(ره) برگزار گردید. نمایش چند کلیپ با موضوع مبعث و مقام معلم، معرفی کتابخانه و خدمات آن، شعر خوانی کتاب هم روزنامه هم کلوچه جزو برنامه های اجرا شده بود. این برنامه برای حدود 80 نفر از دانش آموزان در سه تایم متفاوت برگزار گردید.

لازم به ذکر است که مدرسه دانش در نزدیکی کتابخانه اقا نجفی (ره) قرار دارد و با نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی مقرر گردید که برنامه های مختلفی از جمله کتابخوانی، نمایش فیلمهای اموزنده و برنامه های متنوعی دیگری جهت اوقات فراغت دانش آموزان در نظر گرفته شود که انتظار می رودباعث تاثیر چشمگیر در افزایش عضویت و موجب ترغیب کودکان به فرهنگ کتابخوانی گردد.

برگزاری نشست کتابخوان مدرسه ای به مناسبت هفته معلم


در سال خواندن و به مناسبت بزرگداشت هفته معلم نخستین نشست کتابخوان مدرسه ای در محل کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) برگزار گردید. در این نشست که روز دوشنبه 13/2/95 ساعت 8صبح برگزار شد پنج تن از دانش آموزان به معرفی کتابهای خوانده شده خود پرداختند. کتابهایی که در این نشست معرفی شدند به شرح ذیل می باشد.

1.      نگین نامی نیک کتاب زی زی و سیاره زمین نوشسته لیلا خیامی: داستان مربوط به آدم فضایی است که به سیاره ناشناخته زمین سفر می کند و با آداب و رسوم آنها آشنا می شود او در تمام مدت سفر یادداشتهایی تهیه می کند تا آنان را برای دوستان سیاره خودش تعریف کند. کتاب مدرسه کلاغها، هشت داستان عاشورایی، لالایی های عاشورایی ، داستانهای خرسه از دیگر کتابهای لیلا خیامی می باشد.

2.      فائزه معرفتی کتاب خروسها و تاج آتشین نوشته سیما بروجردیو تصویرگری غزاله بوستانی: داستان کتاب مربوط به خروسهای زورگویی می باشد که به واسطه داشتن تاجهای آتشین به حیوانات دیگر زورگویی می کنند و عاقبت به سرانجام کار بد خود نیز می رسند. کتاب پارسا و پلیس مهربان و نازگل و گلبانو از دیگر کتابهای ایشان می باشد.

3.      ریحانه کاووسی کتاب بیاتاباهم آواز بخوانیم نوشته فرهاد حسن زاده: داستان مربوط به دو گنجشک می باشد که بر سر خوش صدابودن یکدیگر با هم رقابت می کنند. و دارکوب داور میان آنها می باشد. کتاب سروناز دست دراز، قلقلک و ماجراهای زنبود از دیگر کتابهای این نویسنده می باشد.

4.      یاسمن محمدقلی مزرجی کتاب فیل ها و خرگوشها از امید پناهی: داستانی از کلیله و دمنه که فیل ها به دلیل کم آبی در منطقه زندگی خود به محل زندگی خرگوشها نقل مکان می کنند و آنجا ساکن می گردند خرگوشها هم برای فراری دادن فیلها نقشه هایی می کشندو بالاخره به نتیجه می رسند. کتاب کلاغ و مار و شیطان زیرک از دیگر کتابهای امید پناهی می باشد.

کتایون اعظمی کتاب شازده کوچولو یا شهریار کوچولو نوشته آنتوان دوسنت اگزوپری: داستان خلبانی که در بیابانی فرود می آید و با فردی که خود از سیاره دیگری آمده آشنا می شود.


در انتهای برنامه دو تن از دانش آموزان فی البداهه برای دوستان خود داستان سرایی کردند.و از دانش آموزان شرکت کننده توسط اداره کتابخانه های عمومی تقدیر به عمل آمد