امور فرهنگی کتابخانه های عمومی قوچان

اطلاع رسانی در زمینه ی امور فرهنگی کتابخانه های عمومی شهرستان قوچان . (خیابان تربیت-تربیت8- اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قوچان)

امور فرهنگی کتابخانه های عمومی قوچان

اطلاع رسانی در زمینه ی امور فرهنگی کتابخانه های عمومی شهرستان قوچان . (خیابان تربیت-تربیت8- اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قوچان)

یک اربعین کتاب(10) کتاب پیاده آمده ام با موضوع پیاده روی اربعین حسینی

همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی به همت معاونت امورکتابخانه ها و همکاریهای اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی کتابهایی با موضوع قیام عاشورا معرفی می شود.

معرفی کتاب « پیاده آمده ام »

https://www.ketabrah.ir/img/l/5146171276875893.jpg

عنوان : پیاده آمده ام

نویسنده : سید احسان باقری

ناشر : سوره مهر

سال نشر : 1393

موضوع : پیاده روی اربعین

تعداد صفحات : 180

 معرفی کتاب

«پیاده آمده ام»روایت مصورِ چند قطعه صدف از دریای اربعین است. این اثر بصورت گلاسه تمام رنگی شامل عکس هایی از پیاده روی زائران در اربعین حسینی می باشد. این اثر با هدف نمایش عظمت پیاده روی خیل مشتاقان زیارت اربعین تهیه شده است.

پیاده آمده ام چله در کمان بکشم / غم غریبی ات ای دوست را به جان بکشم

 برشی از کتاب

«آرزوی زیارت امام حسین (ع) در کربلا یکی از آرزوهای کودکی ما بود. راه کربلا در طول تاریخ، از حضرت آدم تا به امروز همیشه باز بوده است مملو از زائر.  اما در معنای قراردادی انسان از زمان، گاهی بسته بوده است و آرزوی زیارت کربلا به جای آن نشسته است. در سال های نوجوانی با یک دنیا آرزوی زیارت امام حسین (ع)، پای منبر یکی از علما، سخنی از ایشان مرا مجذوب زیارت اربعین کرد! ایشان از قول پدرشان که از علمای بزرگ تبریز بودند نقل می کردند: برای زیارت اربعین پاداشی است که برای هیچ عملی وعده داده نشده است، زائر اربعین عاقبت به خیر می شود! و من که عاقبت به خیری را بالاترین هدیه الهی به انسان می دانستم حالا دو آرزو داشتم: زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین و این دو آرزو مصادف شد با باز شدن مجدد مسیر کربلا بعد از سقوط صدام که مدتها در خفا انجام می شد.»

توصیف زیارت اربعین محال است! نه با زبان، نه با عکس، نه با فیلم و نه با هیچ چیز دیگر. حضور در این رود متلاطم تا رسیدن به دریای کربلا، سفری است که تا تجربه نکنی، دریافتی از آن نخواهی داشت و البته هر سفر با سفر قبل متفاوت است.

دوربین، در این سفر مبهوت است و به درستی وظیفه اش را انجام نمی دهد. با علم به این حقیقت، حداقل زکات توفیق این سفر را برای خود، آوردن سوغات چند قطعه عکس و روایتگری سفر نورانی زیارت اربعین می دانستم.

 تهیه توسط

معاونت توسعه . واحد منابع استان

یک اربعین کتاب(9) پادشاهان پیاده : خرده روایت های از زیارت اربعین

همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی به همت معاونت امورکتابخانه ها و همکاریهای اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی کتابهایی با موضوع قیام عاشورا معرفی می شود.

معرفی کتاب « پادشاهان پیاده »

https://bookroom.ir/file/attach/201710/41954_600_800.jpg

عنوان : پادشاهان پیاده : خرده روایت های از زیارت اربعین

نویسنده :  بهزاد دانشگر -محمدعلی جعفری

مترجم : سعید دژفر -هادی پورزعفرانی

ناشر : عهد مانا

سال نشر : 1396

موضوع : زیارت اربعین

تعداد صفحات : 312

معرفی کتاب

جعفری و دانشگر همراه با مترجمان انگلیسی و عربی در سفر اربعین عازم نجف و کربلا شده اند. آنان در این سفر سراغ نسبت افراد و زائران با امام حسین رفته اند و خاطرات شان از زیارت اربعین و نحوه پیوند خوردن شان با اباعبدالله (ع) را پرس و جو کرده اند.
همه اقشار را می توان در این کتاب دید و خواند: ایرانی، عراقی، اروپایی، مسلمان، غیرمسلمان، شیعه یا سنی، زن و مرد و کوچک و بزرگ حتی موکب دارها، پلیس، نویسنده، روزنامه نگار، عکاس، مجری، پزشک. این کتاب داستان دلدادگی این آدم هاست به اباعبدالله(ع). داستان های بسیار جذاب و خواندنی از کشش کربلا و پویش جاده ی نجف تا کربلا و پاهای تاول زده و دل های لک زده برای رسیدن به نینوا.
در تدوین و نگارش مصاحبه ها سعی بر این بوده که کمترین دخل و تصرفی در روایت ها صورت نگیرد و فقط بازنویسی شود، زبان هر راوی حفظ شده و با لحن خودش روایت شده. و همین است که این کتاب را خواندنی کرده است. خواندن خاطره با زبان جنوب شهر تهرانی و اصفهانی و شیرازی و یزدی، یا با لحن عرب لبنانی و فارسی دست وپا شکسته ی تایلندی مقیم ایران، این کتاب را خواندنی و جذاب کرده است.کتاب مبتنی بر مستندنگاری بوده و همین سبب شده تا خواننده در بخش هایی به تفکر واداشته شود و در بخش هایی عواطفش درگیر شود.

برشی از کتاب

«هر مسافر قصه‌ای داشت و گاه رازی یا ارادتی. شروع قصه مسافرها باهم متفاوت بود. گاه از ایران بود یا عراق. از شهرهای کوچک و بزرگ. از شرق و غرب عالم. اما پایان همه قصه‌ها به یک‌جا ختم می‌شد. به سرزمینی بر کرانه فرات و یادگاری که از دل بهشت بر این سرزمین باقی مانده؛ به کربلا. به تربت سیدالشهدا. و هر قصه روایتی بود از نیرویی که مسافر را برمی‌خیزاند و می‌کشاندش تا کربلا»

تهیه توسط

معاونت توسعه . واحد منابع استان

یک اربعین کتاب (8) درنگی در نجف: سفرنامه خادم و زائر اربعین حسینی (صفر 1437، آبان و آذر 1394)

همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی به همت معاونت امورکتابخانه ها و همکاریهای اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی کتابهایی با موضوع قیام عاشورا معرفی می شود.

معرفی کتاب « درنگی در نجف »

https://bookroom.ir/file/attach/201706/39285_600_800.jpg

عنوان : درنگی در نجف: سفرنامه خادم و زائر اربعین حسینی (صفر 1437، آبان و آذر 1394)

نویسنده : جواد کلاته عربی

ویراستار : سجاد محمدی

ناشر : مرکز مطالعات پژوهشی 27 بعثت (نشر 27)

سال نشر : 1395

موضوع : سفرنامه اربعین حسینی

تعداد صفحات : 208

 معرفی کتاب

جواد کلاته از نویسندگان حوزه دفاع مقدس است و در سرآغاز این کتاب با لحنی صمیمانه نوشته است: « سعی کرده ام فارغ از اصول سفرنامه نویسی که چیز چندانی هم از آن نمی دانم، فقط روایتی روان و تصویری شفاف از لحظه لحظه حضورم در این سفر معنوی به عنوان یک «زائر» و «خادم» ارائه کنم. اما خودم را در لحظات ثبت خاطرات و در فرآیند بازنویسی متن، به رعایت اصول ملزم کردم که برخی از آن ها عبارت اند از ثبت خاطرات «در لحظه»، توجه به عنصر «مشاهده» در ثبت و بازنویسی اطلاعات و تکیه بر آن، استفاده از نقشه راه ها و مکان ها در زمان بازنویسی متن، برای دوری از ارتکاب اشتباه در بیان اطلاعات مرتبط، تحقیق از منابع اینترنتی زمان بازنویسی، برای برخی توضیحات پانویس ها، به «مشاهده» به عنوان اصیل ترین و اصلی ترین عنصر در ثبت و بازنویسی خاطراتم باور داشتم و آن را با وجود نواقص احتمالی اش، اساس کارم قرار دادم». به این ترتیب او این اثر را فارغ از مناسبات و محدودیت‌های مرسوم در برخی سفرنامه‌ها و تنها برای شریک کردن مخاطب در حس و حال معنوی خود نوشته است. این نکته باعث شده تا «درنگی در نجف»، خواننده را با خود همراه ساخته و او را مهمان عتبات عالیات و اماکن مقدس نماید.

این کتاب شامل هفت فصل است که عبارتند از: پیش از آغاز، وقتی برای تفکر، دیوانه‌ها آدم به آدم فرق دارند، لباس نوکری، در خانه مولا، اینجا کربلاست، صبحی در چای‌خانه. همچنین نگارنده در تدوین کتاب از 20 قطعه عکس استفاده کرده است.

 برشی از کتاب

« در مسیر پیاده روی اربعین، وقتی ساعت از یازده شب گذشته، ذهن و ضمیر زائرهای خسته ای که ساعت ها راه آمده اند، مستعد فهم های عمیق تری است. حالا و در سکوت یازده شب به بعد، فقط صدای قدم ها شنیده می شود و «راه» و «رفتن» بیشتر خودشان را نشان آدم می دهند. از آن همه گروهی که اسم بردم، الان فقط گروه آخری بیدار است و هنوز راه می رود؛ همان ها که تنها آمده اند، یا شاید هم چند نفری با هم هستند، اما حال و هوای «شب» و «راه» و «رفتن» گرفته است آن ها را؛ مثل من و حسن که دو ساعت است خلوت کرده ایم.»

تهیه توسط

معاونت توسعه . واحد منابع استان

یک اربعین کتاب (7) کتاب به سفارش مادرم با موضوع پیاده روی اربعین

همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی به همت معاونت امورکتابخانه ها و همکاریهای اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی کتابهایی با موضوع قیام عاشورا معرفی می شود.

معرفی کتاب « به سفارش مادرم »

https://bookroom.ir/file/attach/201810/51020_600_800.jpg

عنوان : به سفارش مادرم

نویسنده : احسان حسینی

ناشر : به نشر ( انتشارات آستان قدس رضوی )

سال نشر : 1397

موضوع : پیاده‌روی اربعین

تعداد صفحات : 328

 معرفی کتاب

کتاب «به سفارش مادرم» نوشته احسان حسینی‌نسب با موضوع پیاده‌روی اربعین حسینی و روایت پسری است که به جای مادرش به پیاده روی اربعین می رود. «به سفارش مادرم» که مجموعه‌ ۲۳ روایت از مشاهدات نویسنده از این سفر در عراق است و نویسنده با مخاطب قرار دادن مادر خود، مشاهدات خود را از دیدار با پیاده‌روندگان این مسیر ثبت کرده است. این کتاب به سفارش مجموعه هنری خیمه و با مجموعه عکسهای مستند عزاداران حسینی در مراسم پیاده روی اربعین سیدالشهدا(ع) از ملیت ها و فرهنگ های مختلف توسط عکاسان وهب رامزی، عبدالمجید قوامی، روح الله خسروی و شهره بهرامی ثبت شده است.

 برشی از کتاب

در مقدمه این کتاب آمده است:

«شش سال است که مادربزرگ، مادر مادرم، در هجوم بی امان فراموشی مثل کبوتری آشیان گم کرده مانده است و راهی از گذشته به امروز و این لحظه نمی یابد. آلزایمر مثل ابری سیاه، تمام حدفاصل گذشته اش تا امروز و این لحظه و این دقیقه، در نقطه ای درمانده است؛ نقطه ای که گذشته اوست. شش سال است که مادرم، در تمام لحظات، پیش مادربزرگ است و از او پرستاری می کند. شش سال است که مادرم نتوانسته به هیچ سفری برود، در هیچ جمعی حاضر شود، یک دقیقه خانه را با خیال راحت ترک کند.
در این سال ها، مادرم از بین سفرهایی که نمی توانست برود، بیشتر از همه سفر به عراق در ایام اربعین را دوست داشت. مادرم دوست داشت به عراق سفر کند و در هنگامه پیاده روی آدم ها حضور داشته باشد و بخشی از تاریخی باشد که این سالها در حال رقم خوردن است. من اما دوست نداشتم هیچ وقتی از سال به عراق سفر کنم؛ خاصه در ایام اربعین. اما مادرم وقتی شنید که رفقای عکاسم من را به این سفر دعوت کرده اند تا با آنها به عراق بیایم و روی عکس هایی که آنها از این سفر می گیرند، چیزی بنویسم، مشتاق تر از همیشه، خواست تا من بجای او به این سفر بروم».

 تهیه توسط

معاونت توسعه . واحد منابع استان

کتابخانه در هفته ای که گذشت؛ برگزاری برنامه فرهنگی در کتابخانه بنت الهدی صدر

مسئول کتابخانه بنت الهدی از برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی همزمان با هفته جهانی کودک خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قوچان، به مناسبت هفته کودک  برنامه متنوع فرهنگی،در کتابخانه عمومی بنت الهدی صدر  برگزار شد.

مریم السادات امیر ارجمندی مسئول کتابخانه عمومی بنت الهدی صدر قوچان درباره این برنامه گفت:دعوت از کودکان و نوجوانان جهت شرکت در برنامه هایی که با مقوله کتاب و کتابخوانی ارتباط دارد تاثیر بسزایی در رشد علمی و علاقه مندی آنها به مطالعه در سنین بالاتر خواهد داشت.
وی ادامه داد: با این هدف و به مناسبت هفته کودک کتابخانه عمومی بنت الهدی به برگزاری جلسه قصه گویی با هدف  آشنایی کودکان با مفاهیم قصه گویی،نشست جمع خوانی کتاب و نشست کتاب خوان کتابخانه ای اقدام کرد.